Hjem  Museum  Historie  Teknik  Ture  Billeder  Patenter  Artikler  Om klubben  Kalenderen  Gode links  Køb/Salg

Forord og tips  Motor  Transmission  Karburator  Tænding  Stel  Hjul  Rensning  Reparationer  Tegninger & data

DK/UK

<<< side 1 - 2 - 3 - 4 - 5 >>>

I takt med at det blev mere og mere populært at køre knallert, kappedes knallertfabrikanterne om at levere flere og flere fordele til kunderne. Et af hovedargumenterne i markedsføringen var motorens egenskaber. Den skulle være driftsikker og have god trækkraft, så det blev unødvendig at trampe i pedalerne. Den skulle have kickstart så man kunne starte uden at cykle igang. Den skulle være økonomisk. Derudover måtte den gerne være kompakt og have et tiltrækkende design.

På disse sider vises nogle forskellige transmissionstyper som skulle bidrage til, at opnå nogle af ovennævnte ønskede egenskaber.

Den usynlige del af transmissionen sidder oftest indbygget i motoren. Det blev efterhånden mest almindeligt at placere et primært udvekslings trin bestående af et lille og et stort tandhjul. Koblingen var ofte monteret på udgangsakslen. (Rex, Zündapp, SCO)

-

Zündapp KM 48 fra 1954 med 1 gear og udvendig kobling. Bemærk at gearet bliver smurt af den olieblandede benzin.

-

-

-

SCO Type1 fra 1955 med 1 gear og udvendig kobling

På knallerter, hvor ovennævnte motortyper anvendtes, var det nødvendigt også at have almindeligt kædetræk fra pedalerne for at kunne cykle igang. På Diesella ville man gerne undgå at have 2 udvendige kædetræk. Derfor skulle krankakslen flyttes ind i motoren. Man anså det imidlertid som et godt argument i markedsføringen ejheller, at have kædetræk inde i motoren. Og af samme grund ville man også flytte koblingen indenbords. Det medførte nedenstående fantasifulde konstruktion med planetgear og konuskobling. Alt bygget sammen i én motorenhed. Men idéen til denne konstruktion, ser det ud til, kom fra Frankrig.

-

Diesella motor type 118 årg 55 snitbillede

-

DK 81545 Drevmekanisme til cykler af den art, hvor det på cyklens pedalaksel anbragte kædedrev kan drives enten fra en hjælpemotor eller fra pedalerne gennem en friløbsmekanisme. (1951) Opfinder: Fabrikant René Henri Briban, Patin, Seine, Frankrig.

-

Snitbillede af Diesella motor type 118

-

Diesella 118 konuskoblingen ses tydeligere på dette billede.

-