Hjem  Museum  Historie  Teknik  Ture  Billeder  Patenter  Artikler  Om klubben  Kalenderen  Gode links  Køb/Salg

Forord og tips  Motor  Transmission  Karburator  Tænding  Stel  Hjul  Rensning  Reparationer  Tegninger & data

DK/UK

<<< side 1 - 2 - 3 - 4 - 5 >>>

De 2 gearede motorer var i begyndelsen meget forskelligt opbygget i transmissionen. Primærdrevet var enten et kædedrev, et tandremsdrev (syncroflex), eller et tandhjuls gear. Tandhjuls gearet vandt. De næste trin i gearingen, stadigvæk inde i motoren, var også meget forskellige af natur. NSU brugte sit eget patenterede princip, så man i 2. gear havde en ligeså god virkningsgrad som de 1 gearede. Sådan tænkte Zündapp også i en overgang, idet de efter primær gearet brugte et 1 trins planetgear som kunne til og fra kobles. Men vinderen blev dog en helt tredie type. Et gear med et primær tandhjulsdrev, som driver en mellemaksel med 2 (eller flere) fastlåste tandhjul, der sidder side om side. Disse tandhjul er i konstant indgreb med et modsvarende sæt udgangstandhjul. På udgangsakslen sidder der en låseanordning der skiftevis kan fastlåse det ønskede gearhjul, medens de andre løber frit.

Koblingerne i ovennævnte motortyper sidder monteret på enten krumtapakslen eller mellemakslen.

-

ILO G50 Piano med 2 gear.

Momentet fra krumtapakslen overføres til mellemakslen via en tandrem til koblingen. Begge udgangsakslens tandhjul er i konstant indgreb med mellemakslens. Skifte hjulet viderefører momentet til udgangsakslen via en klokobling og en notfortanding.

-

-

Derby Ferrari motoren kunne leveres med alle typer primærtransmission.

Fra venste ses sycroflex remtrækket, dernæst kommer et tandhjulsdrev med det store etronax kunststof koblingshjul, og th. et kæde drev.

-

Her er det "berømte" Ferrari gear, der virker på samme måde som ILO'ens.

-

I parantes bemærket, er her en videreudvikling af Etronax tandhjulskoblingen efter opfordring fra Diesella

-

-

Den klassiske 2 gears motor fra Express med kickstart

-

Denne motor adskiller sig fra Derbyen på flere måder, men især ved at koblingen sidder på krumtapakslen.

-