Hjem  Museum  Historie  Teknik  Ture  Billeder  Patenter  Artikler  Om klubben  Kalenderen  Gode links  Køb/Salg

Forord og tips  Motor  Transmission  Karburator  Tænding  Stel  Hjul  Rensning  Reparationer  Tegninger & data

DK/UK

<<< side 1 - 2 - 3 - 4 - 5 >>>

De 3 - 4 gearede motorer er stort set ens opbygget. Momentet kommer fra krumtapakslen. Det overføres derfra via tandhjul til en mellemaksel og derfra videre via et udvalgt geartrin til udgangsakslen.

Koblingen blev placeret på enten krumtapakslen eller mellemakslen.

Gearskifte med håndtag eller fodpedal adskiller dem dog. For salget af knallerterne blev fodgearet imidlertid en betingelse for at den kunne sælges til de unge mænd, som i virkeligheden gik rundt og drømte om motorcykel

-

Rex 3 gear med kobling på krumtapakslen

Godt overblik over den moderne motors grundkonstruktion

-

-

Zweirad Union 805 3 gear motor med koblingen på mellemakslen

På denne motor kan de løse tandhjul låses til udgangsakslen vhja. kugler.

-

-

SCO Type 3

I princippet er SCO motoren identisk med ZU'en, blot er gearskiftearrangementet lidt anderledes. Istedet for kugler bruges der en pal (SC214) som kan forskydes til den ønskede gear position.

-

-

Everton 4 gears motor fra FBMinarelli.

Dette er igen principielt samme sag som SCO'en og ZU'en, men med fodskifte. På denne motor er der dog et ekstra gear, og som skiftearrangement bruges kurvestyrede skiftegafler i konstant indgreb med skiftehjulene som har klokoblinger.

-