Hjem  Museum  Historie  Teknik  Ture  Billeder  Patenter  Artikler  Om klubben  Kalenderen  Gode links  Køb/Salg

Forord og tips  Motor  Transmission  Karburator  Tænding  Stel  Hjul  Rensning  Reparationer  Tegninger & data

DK/UK

<<< side 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 >>>

Karburatorens opgave er, at blande benzin og luft i det rigtige forhold i den ønskede mængde, svarende til den specifikke belastning af motoren som den er monteret på.

Der er gennem tiden gjort en stor insats for, at udvikle den til at kunne dette.

I dette afsnit præsenteres billeder af ældre kaburatortyper, ligesom der findes en billeder af, hvordan den virker.

Om rensning og justering af karburatoren klik her

-

-

GRUNDINDSTILLING:

Tomgangskruen næsten inde, spjældnålen i nr 2 rille set fra spidsen, hoveddysen (strålespidsen) skrues i bund og åbnes 1 omgang.

-

FINJUSTERING:

Start motoren.

Hvis den firtakter skru hoveddysen lidt ind, indtil den kun firtakter en smule.

Juster dernæst tomgangsskruen så motoren går lidt vel hurtig i tomhang.

Kør derefter motoren godt varm. Når du kører ligeud på jævn vej uden modvind skal hoveddysen justeres så motoren lige netop ikke firtakter.

Derefter justeres tomgangen så motoren ikke går i stå, hvis du sætter i gear. (dog uden at tilkoble)

-

Spjældnålen sørger for at motoren også får det rigtige blandingsforhold ved halv gas.

Altså: Kør med halv gas. Check om motoren firtakter eller føles det som om den kvæles.

Hvis den kommer til at gå bedre ved at justere hoveddysen lidt ud sidder den for langt nede, og låseringen skal flyttes et hak mod spidsen.  Hvis den kommer til at gå bedre ved at justere hoveddysen lidt ind sidder den for langt oppe, og låseringen skal flyttes et hak væk fra spidsen.

Efter spjældnålen er flyttet gentager man justeringen af hoveddyse og tomgang.