Hjem  Museum  Historie  Teknik  Ture  Billeder  Patenter  Artikler  Om klubben  Kalenderen  Gode links  Køb/Salg

Forord og tips  Motor  Transmission  Karburator  Tænding  Stel  Hjul  Rensning  Reparationer  Tegninger & data

DK/UK

Hjul

En afgørende vigtig forudsætning for at blive godt kørende er at have lige hjul med gode dæk og bremser.

Skal man prale lidt med sit veterankøretøj har hjulene allerstørste vigtighed. Hvis hjulene står nypolerede og skinnende, betyder det mindre, hvordan resten af køretøjet ser ud. Det omvendte derimod, bemærkes straks.

For den veteranknallertinteresserede har det derfor stor interesse, at kunne renovere et hjul, så det kommer rigtigt iorden.

Et hjul skal først og fremmest være lige, cirkulær, concentrisk og stift. Derefter kan man tale om størrelse og udseende.

Dengang man eftermonterede motorer på cykler var det muligt, at købe forstærkede fælge og kraftigere egre. De mest almindelige hjul var på 26" og 28" Jo større hjul man kører på, jo mindre bumper det når man kører over en ujævnhed på vejen. Sålænge affjedring ikke var på tale var det en fordel med store hjul.

På knallerter blev det i Danmark en de facto standard at bruge 24" hjul, hvor man samtidigt i udlandet syntes at 23" var det rigtige mål på tilsvarende størrelse knallerter.

-