Hjem  Museum  Historie  Teknik  Ture  Billeder  Patenter  Artikler  Om klubben  Kalenderen  Gode links  Køb/Salg

Forord og tips  Motor  Transmission  Karburator  Tænding  Stel  Hjul  Rensning  Reparationer  Tegninger & data

DK/UK

Anmeldelse af Durafix lodning på aluminium

Durafix lodning på aluminium. Af: Jan Preuthun

Arndt Baslund fra firmaet Balutek skrev og tilbød os, at anmelde et produkt til lodning på bla. aluminium. Han ville fremsende matrialer og værktøj, mod til gengæld at få os til at linke til firmaet.

-

Da lodning på aluminium for veteranentusiaster ofte er et aktuelt behov, og jeg tilfældigvis havde et par misbrugte motorblok dele liggende, som var ret trængende, modtog jeg tilbuddet.

-

Produktet hedder Durafix. Man kan f. eks. købe et sæt, indeholdende 5 stænger á 45cm tilsatsmatriale (loddemetal), samt en speciel stålbørste, som skal bruges til rensning af loddestedet. Ialt kr. 156.- incl. forsendelse. (69 ører pr. cm).

Arndt Baslund fra Balutek ville gerne give råd og vejledning, for jeg var ret skeptisk overfor, om det nu også kunne lade sig gøre for amatører, at lodde på aluminium.

-

Jeg fremsendte fgl. 3 billeder for, at vise mit behov.

-

Her er det en Rex FM 34 motorblok som har fået et alvorligt slidspor fra remhjulet.

-

I dette tilfælde foreslår Balutek, at sporet blot skal renses grundigt, og holdes ren, og fri for oxider under hele lodde processen, så skulle det være meget ligetil at få det fyldt.

Motorophænget er mishandlet. Der skulle have været brugt mellemlægskiver før bespændingen.

-

Balutek foreslår, at jeg i dette tilfælde skal lave en lille støbeform i træ, som jeg sætter på, når emnet er opvarmet tilstrækkeligt til at tilsatstråden kan smelte.

Det ses desværre ofte, at gevindet i aluminium ikke kan holde til de mange kræfter, som utrænede mekanikere bruger, når de skal spænde topstykket.

Den nemme løsning er, at bore hullet op med et 6mm bor, og skære et M7 gevind.

 

Jeg ville imidlertid gerne fylde dette hul med nyt matriale, bore det op, og skære nyt gevind i original størrelse.

-

Balutek kom med 2 forslag:

  • At bruge et helicoil system.
  • At indstøbe en ny 6mm stagblot af jern. Da loddemetallet ikke binder til jern skulle stagbolten  være til at skrue ud igen.

Processen

Så gik jeg igang.

Faktisk gik jeg udenfor, idet jeg er nervøs ved at bruge ild inde på værkstedet.

-

Gasbrænderen, som jeg har købt i et byggemarked, er beregnet til at slaglodde kobberrør med.

-

Man skal have loddestedet op på en temperatur, som ligger over tilsatsmatrialets smeltepunkt. I dette tilfælde ligger på knap 400 grader.

-

Da blokken er af aluminium, der er en fantastisk god varmeleder, blev det i praksis hele emnet, som kom op på lodde temperatur.

Tre steder er loddet.

13 cm loddemetal er brugt.

Pris 9 kroner, hvis man vælger det lille sæt, og ser bort fra gas forbruget.

-

Jeg fulgte ikke helt Baluteks råd. Der er nemlig ikke brugt støbeform ved ophængsøjerne. Ejheller har jeg indstøbt en stagbolt. Jeg vælger den lette løsning i denne omgang.

-

Efter det store spor var fyldt, kunne jeg ikke lade være med, at afsætte noget tilsatsmatriale på øjet yderst tv., - og da jeg syntes det så fornuftigt ud, besluttede jeg mig for, at forsøge mig uden træformen.

Resultatet heraf ses på øjet i højre side af billedet.

 

Alt det overskydende loddemetal, skal væk, så jeg går igang med en fil.

Imidlertid synes det, at være både hårdere og noget mere sprødt, end jeg er vant til med aluminium....

...derfor kommer de elektriske maskiner igang.

Først vinkelsliberen - og så den lille hobbysliber.

Det er ikke så slemt at slibe i som aluminium ellers plejer at være, så slibearbejdet gik ret hurtigt.

-

Kommentar fra Balutek

"Lodningerne er meget hårdere end aluminium. Jeg var ude for den samme oplevelse som dig.

Jeg har loddet bl.a. en studs til indsugningen på en Vespa Ciao, og der var kommet lidt lodning ind i studsen.

Der måtte jeg ty til en rasp til boremaskinen, for at få det filet væk i et bare rimeligt tempo...det virker faktisk mere stål-agtigt end noget andet".

Efter hobbysliberen er der kun lidt pudse arbejde tilbage.

Resultat

Herover ses et af ophængsøjerne fra 2 vinkler. Jeg er tilfreds. Det er min fornemmelse, at tilsatsmatrialet sidder godt fast, og vil gøre sin nytte på dette sted som tryk fordeler ind i resten af ophænget.

Slidsporet er fyldt pænt ud...

...men jeg var lidt for hæftig med slibemaskinerne kan man se.

Her gik det galt. Dårlig/ingen vedhæftning.

-

Jeg har åbenbart ikke været omhyggelig nok med at få renset oxider væk her.

Det skal laves om.

-

Kommentar fra Balutek

"Hvad angår den fejlslagne lodning, så har du helt ret: Lod den om, og børst bedre end første gang.

Bare prøv at "fortinne" først med tråden, og så krads ned igennem "fortinningen", og fyld efter bagefter.

Krads evt. med en skruetrækker, eller enden af et gammelt bremsekabel.

Du stopper børsten til, hvis du bruger den".

Konklusion

Durafix lodning til aluminium kan lade sig gøre. -Selv af amatører!

Betingelsen for succes er, at man skal være meget grundig med at holde oxider væk, og følge brugsanvisningen.

-

Jeg kan godt finde på at bruge det igen. Næste gang, vil jeg blot sørge for en noget kraftigere varmekilde. På firmaet Balutek's hjemmeside kan man læse mere om produktet og om, hvordan man kan købe det.

Tak til

Balutek

v.Arndt Baslund

Davinde Skovvej 81

5220 Odense SØ

-

Website:

www.balutek.com/durafix.html

Tel. +45 3054 0225

Arndt Baslund

Kære læser. Ligger De inde med viden om denne historie som yderligere kan belyse sagen, hører jeg gerne fra Dem. Skriv til: preuthunSNABELAemail.dk