Home  Museum  History  Technical  Rallies  Pictures  Patents  Articles  About us  Calender  Links  Buy/Sell

Preface & tips  Engine  Transmission  Carburettor  Ignition system  Frame  Wheels  Cleaning  Repairs  Drawings & data

DK/UK

Hjul (to be translated...)

En afgørende vigtig forudsætning for at blive godt kørende er at have lige hjul med gode dæk og bremser.

Skal man prale lidt med sit veterankøretøj har hjulene allerstørste vigtighed. Hvis hjulene står nypolerede og skinnende, betyder det mindre, hvordan resten af køretøjet ser ud. Det omvendte derimod, bemærkes straks.

For den veteranknallertinteresserede har det derfor stor interesse, at kunne renovere et hjul, så det kommer rigtigt iorden.

Et hjul skal først og fremmest være lige, cirkulær, concentrisk og stift. Derefter kan man tale om størrelse og udseende.

Dengang man eftermonterede motorer på cykler var det muligt, at købe forstærkede fælge og kraftigere egre. De mest almindelige hjul var på 26" og 28" Jo større hjul man kører på, jo mindre bumper det når man kører over en ujævnhed på vejen. Sålænge affjedring ikke var på tale var det en fordel med store hjul.

På knallerter blev det i Danmark en de facto standard at bruge 24" hjul, hvor man samtidigt i udlandet syntes at 23" var det rigtige mål på tilsvarende størrelse knallerter.

-