Hjem  Museum  Historie  Teknik  Ture  Billeder  Patenter  Artikler  Om klubben  Kalenderen  Gode links  Køb/Salg

Derby og:      Derby’s hollandske fætter DUC BOCK

DK/UK

Derby's italienske forbindelse Af: Jan Preuthun

Den århusianske motor- og knallertfabrik Derby har allerede fået en pæn del opmærksomhed af de danske knallertbogs forfattere Willy Poulsen i bogen "Danske knallerter", og af Jens Jessen i bogen "Under 50 kubik". Især sidstnævnte har fået nedfældet en fyldig historie. Jeg kan varmt anbefale bøgerne, som er meget interessante for knallert entusiaster.

Gennem flere år af Derby's historie markedsførte virksomheden sine 2 gears motorer og knallerter, som om den århusianske virksomhed havde et tæt samarbejde med italienske Ferrari.

Idet jeg skulle på ferie til Italien i sommers, fik jeg den idé, at jeg muligvis kunne finde nogle eksempler på Derby's 2 gears Ferrari motor monteret på Italienske knallerter eller lette motorcykler. Da det imidlertid ikke lykkedes, kom jeg på den kætteriske tanke, at historien måske var mere and end sand. Så her er så historien også set med italienske øjne.

Derby Ferrari motor Styret nr 7 årg 57 (700WM)

Derby præsenterede i sidste halvdel af 50'erne en ny 2 gears motor.

Her "omtalt" i cykelhandlernes blad "Styret nr. 7 fra 1957

(Jeg har klippet i artiklen, derfor den lille ramme i højre side)

 

Derby Ferrari Sportsmodel (700WM)

I snart sagt alle brochurerne spillede Derby på, at motoren var en Ferrari konstruktion.

Derby Ferrari motor Styret nr 7 snitbillede (400WM)

Derby Pamflet (a) 02 anprisning (250)

Snitbillede af den omtalte motor, og et par udklip fra forskellige brochurer, hvor Derby's reklameafdeling ikke lægger fingrene imellen, når der anprises.

-

Mere om teknikken i denne motor:

Reservedele

Transmission

Derby Ferrari folder (a) 03 anprisning (250)

Derby Ferrari folder (a) 05 anprisning (250)

Derby påstår altså: At motoren er konstrueret af Ferrari's chefkonstruktør "Ballentina". At firmaet BRM, som de har indgået licens aftalen med, er en del af Ferrari værkerne. At gearet leveres af de berømte Ferrari værker. At Derby arbejder sammen med Ferrari om motorerne.

Set med italienske øjne ser historien således ud:

  • BRM betyder Bellentani Riccardo Modena. Han var ejer og leder af motorfabrikken.
  • På BRM arbejdede Umberto Dalvacchio "Cirillo", som konstruerede alle knallertmotorerne. Senere konstruerede han i øvrigt en 6 cylindret motor til Benelli motorcyklen.
  • Chefingeniøren hos Ferrari var i to perioder Vittorio Bellentani. Han er broder til Riccardo og hjalp også til på BRM.
  • For at få nogle eksportaftaler i hus, benyttede BRM sig af et tæt forhold til Ferrari, og fik det kendte firma til at sige god for BRM motorerne overfor de udenlandske kunder.

Med hjælp fra dokumentations-chefen på stort automobil museum i NordItalien, samt nogle timers intensivt søgearbejde på nettet, kom jeg på sporet af historien, set med lokale italienske øjne.

-

Reklamehistorien lugter altså lidt af fugl.

BRM

En af de mest driftige teknikere inden for motorområdet i Modena har uden tvivl været ingeniør Vittorio Bellentani, en person med en hård og ubøjelig karakter, og indiskutabelt dygtig. Efter at have opnået diplom som industriel ekspert blev han ansat på Mignon, der allerede dengang var berømt for sine motorcykler. Færdiguddannet som ingeniør fra universitetet i Freiburg tog han i 1940 til Auto Avio Costruzioni og blev Enzo Ferraris underordnede i Ferrari-staldens forhenværende hjemsted i Viale Trento Trieste, en virksomhed som Ferrari endnu ikke kunne give sit eget navn efter aftale med Alfa Romeo, som havde overtaget stalden. Sammen med ingeniør Massimino skulle Bellentani beskæftige sig med konstruktionen af den ny racerbil ”815”, udført med Fiat-komponenter. Krigsbegivenhederne vingestækkede dog hurtigt denne aktivitet, som blev begrænset til kun to vogne. Bellentani forblev hos Ferrari i hele krigsperioden, hvor han overvågede produktionen af hydraulik styrede slibemaskiner, der blev brugt af de største italienske industrier, og var en efterligning af et tysk patent fra et firma der ikke havde givet Ferrari licens til at fabrikere. I 1949 forlod Vittorio Bellentani Ferrari og gik over til Maserati.

-

Han vendte tilbage til Ferrari i 1955 på et af de mest kritiske tidspunkter for virksomheden. Problemerne blev dog løst ved at Lancia forærede formel-1 materiale og  FIAT gav finansiel støtte i 5 år. Også Vittorios bror, Riccardo, arbejdede for Ferrari. Han drømte imidlertid om at blive selvstændig. Med hjælp fra Vittorio Bellentani realiserede han i slutningen af 50´erne sin drøm og startede mekanikværkstedet B.R.M. (Bellentani Riccardo Modena) hjemme hos brødrene Bellentani på Via Sassi Panfilo nr. 21 - en virksomhed der fremstillede mekaniske dele og motorer for tredjemand.

-

Man arbejdede i en kælder sammen med gode medarbejdere som Mario Bonvicini, som havde alt under kontrol og var en uundværlig hjælper for virksomheden, Oscar Corradi, en motorekspert fra Maserati, Carlo Giovetti, en meget dygtig sliber, Uber Alessandrini, der sammen med sin svoger Amadeo Bertoni var ansvarlig for maskinerne til spåntagende bearbejdning, samt den meget dygtige Umberto Dalvacchio, kaldet ”Cirillo”, selvlærd teknisk tegner og konstruktør med en grænseløs fantasi i projekteringen af motorer. ”Cocker” U9 - 48 cm3, totakts med rulle monteret på Taurus-cyklerne med den karakteristiske cylinder der vender nedad, er hans projekt. Under Taurus’ navn projekterede ”Cirillo” også en èn-cylindret firetaktsmotor på 250 cm3, udført i Modena og derefter sendt til Taurus, hvor motoren blev samlet.

-

I den periode var der meget i gære i Europa og der var et stort ønske om at skabe noget, kontakter og samarbejde var meget enklere. Et hollandsk firma henvendte sig til B.R.M. for at få fremstillet en totaktsmotor på 48 cm3, og endnu en gang realiserede ”Cirillo” et sandt mesterværk, som næsten allerede fra starten blev produceret i ca. 800 eksemplarer om måneden. Oprindeligt havde dette firma forespurgt hos Ferrari, som sendte ordren videre til B.R.M., med den overbevisning at sidstnævnte var helt og aldeles i stand til at udføre arbejdet. Som bekræftelse på det, findes der et brev skrevet af Ferrari til det pågældende firma, i hvilket han garanterer at B.R.M. er en meget pålidelig virksomhed, og arbejdet bliver udført under hans kontrol.

-

Virksomheden gik godt og ved siden af kælderen blev der bygget en bygning, der var bedre egnet til virksomheden, hvor der nu arbejdede omkring 30 personer. I ’52, efter at have afsluttet sine studier, tiltrådte Stefano Gozzoli, kaldet ”Giorgio”, i virksomheden, hvor han efter en passende periode med oplæring påtog sig rollen som leder af værkstedet og blev Vittorio Bellentanis højre hånd. Sidstnævnte tog sig af den tekniske del af virksomheden i den tid han havde tilovers fra sine andre arbejdsopgaver.

-

Riccardo Bellentani tog sig selv af den kommercielle del, bistået af frøken Irma ”Franca” Marchetti, en anden af nøglepersonerne i virksomheden.

-

I denne periode gik den meget populære Fausto Coppi, ligesom andre cykelstjerner allerede tidligere havde gjort, i gang med at fremstille cykler under eget navn. Tendensen i tiden var at alle stræbte efter at konstruere knallerter eller motorcykler. Også Gino Bartali (en anden cykelstjerne,red.) indlod sig med Bellentanis firma, og endnu i dag er hans motorcykler meget eftertragtede af liebhavere og samlere. Riccardo Bellentani søgte derfor kontakt med ”den store mester”, som han var en stor fan af, for at foreslå ham realiseringen af en ny lille knallertmotor.

-

De mødtes, og i slutningen af november 1957 blev der i restauranten på Hotel Andreola i Via Scarlatti i Milano underskrevet en kontrakt mellem de to parter vedrørende konstruktionen af en knallertmotor, en totakts ”Coppi” 48 cm3 med tre gear. Den første ordre på tre hundrede eksemplarer blev sat i produktion, men på grund af den store cykelstjernes pludselige død blev ordren indstillet da der var produceret omkring tredive.

-

Den aftale der var indgået med Fausto Coppi havde ikke længere nogen værdi og selv om Riccardo Bellentani sammen med to venner opsøgte dem der havde overtaget ejendomsretten, lykkedes det ikke at opnå en fornyelse. De nye ledere ville ikke fortsætte samarbejdet og aftalen blev således suspenderet.

-

Fra det øjeblik hvor B.R.M. ikke manglede efterspørgsel påbegyndtes egenproduktionen af knallertmotorer af mærket ”B”, til henholdsvis mænd og kvinder, totakts på 48 cm3, først ”B5’eren” med to gear (Canarino), derefter ”B6’eren” med tre gear, der blev produceret i ca. to hundrede eksemplarer om måneden. En produktion der mere havde lokal karakter end national, eftersom virksomheden beskæftigede sig med at producere motorer i løsdele (5000/6000 om måneden) til eksport til Tyskland, hvor de blev samlet, samt til Holland.

Til dette blev der hvervet tre nye medarbejdere: Elio Guerra og Giancarlo Nicoli som prøvemestre, og den nye unge tekniker Ivan Montanari, der skulle bistå ”Cirillo”.

Samtidig åbnede ingeniør Vittorio Bellentani sin egen virksomhed i Via Canaletto, hvor man beskæftigede sig med generel mekanik til tredjemand. For den argentinske væddeløbskører A. De Tomaso realiseredes ”De Tomaso-Osca 750 Sport” og i 1952 en ”F2”, hvor der på et Cooper T 43- stel var monteret en Osca-motor 1500 cm3.

-

I 1963, udover at producere motorer og udføre ordrer på vegne af Ferrari, beskæftigede virksomheden sig også med at samle ASA 1000, en lille sportsvogn bedre kendt som ”Ferrarina” (”lille Ferrari”, red.), der bagefter blev produceret i små serier på i alt omkring hundrede, på en fabrik i Milano. Samtidig med at Montari i B.R.M. (B-motorer) arbejdede på ”B7” Rondinella 75 cm3- projektet og ”Cirillo” var engageret i realiseringen af en fremtidig (toakslet) 175 cm3, dukkede den meget omtalte Fiat 500 op på markedet. En stor succes for bilmarkedet, og en sand katastrofe for motorcykelmarkedet, der var i krise. Intet kunne stoppe succesen på bilmarkedet, og nogle virksomheder formåede desværre ikke at overleve.

-

Markedet vågnede igen med de japanske konstruktørers succes, men i mellemtiden havde B.R.M., som efter Riccardo Bellentanis tidlige bortgang blev videreført af sønnen Antonio, dedikeret sig til andre aktiviteter på det mekaniske område, herunder også for Ferrari.

-

I mellemtiden flyttede Umberto Dalvacchio ”Cirillo” der var en meget kendt personlighed i motorcykelmiljøet i Modena, til De Tomaso, som udover Guzzi også kontrollerede Benelli, og det lykkedes ham endnu en gang at overraske med det fantastiske projekt, den 6- cylindrede Benelli.

-

Teksten er taget fra bogen ”Le Moto Maserati e l'artigianato motociclistico modenese" (”Maserati- motorerne og motorcykelhåndværk i Modena” s. 160, af Dante Candini. (Præsenteret af Roberto Orsi, forord af Nunzia Manicardi), forlaget Il Fiorino, Modena, 2002.

 

Se dette uddrag af, hvad den kendte italienske motor forfatter Dante Candini skriver om BRM's historie.

-

Read what the famous italien motor writer Dante Candini writes about the history of BRM

-

Oversættelse:

Hanne Laila Petersen,

Anne Felici

Motoren til en Taurus Cocker.

 

Billedet er venligst udlånt af forfatteren til den meget interessante og fine bog,

Rijwielhulpmotoren

de collectie van Jan Bosveld

ISBN : 978-90-902759-8

af Joost Heesakkers.

Den kan købes her

TAURUS CICLOMOTORE 1a (450)

TAURUS CICLOMOTORE

TAURUS CICLOMOTORE 2a (450)

TAURUS CICLOMOTORE

Tak til, Thanks to

EDIZIONI IL FIORINO

Via Marinuzzi,28

41100 Modena, Italia

Tel. 0039/59/281577

edizioni.ilfiorino@virgilio.it

DanteCandini (250)

Forfatter til bogen "Le Moto Maserati e l'artigianato motociclistico modenese" Dante Candini og hans forlag EDIZIONI IL FIORINO

-

Writer of the book "Le Moto Maserati e l'artigianato motociclistico modenese" Dante Candini and his publisher EDIZIONI IL FIORINO

 

Museo Nicolis

Via Postumia – 37069 Villafranca di Verona

Tel. +39 045 6303289 / 6304959 Fax +39 045 7979493

e.mail museonicolis@museonicolis.com

website www.museonicolis.com

museonicolis_citroënmotor (250)

Dokumentations chef: Antonella Marcocci fra Museo Nicolis.

-

Head of documentation center: Antonella Marcocci from Museo Nicolis.

-

Museo Nicolis

Billedet af Taurus Cocker motoren er lånt af forfatteren til den meget interessante og fine bog: “Rijwielhulpmotoren - de collectie van Jan Bosveld” ISBN : 978-90-902759-8, af Joost Heesakkers. Den kan købes her

Forfatter Joost Heesakkers, Holland

email: hulpmotor@hetnet.nl

Damgaard-Nielsen A/S

Bjarkesvej 3, 3450 Allerød

Tel. 7023 0901 og 7023 0902, website www.dna.dk

Ulrik W. Rasmussen fra den danske importør af Ferrari og Maserati: Damgård-Nielsen

Oversættelse (Translation)

Hanne Laila Petersen,

Anne Felici

Leksikon (Encyclopaedia)

Erik Nurup

Kære læser. Ligger De inde med viden om denne historie som yderligere kan belyse sagen, hører jeg gerne fra Dem. Skriv til: preuthunATveteranknallert.dk